Lima en Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Joëlle Eikelboom - WaarBenJij.nu Lima en Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Joëlle Eikelboom - WaarBenJij.nu

Lima en Cusco

Door: Joelle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

04 Juli 2014 | Peru, Cuzco

Op naar Lima....
Vanuit Huaraz is het ongeveer 9 uur met de bus naar Lima. Veel reizigers nemen een nachtbus maar mestal slaap ik toch bijna niet in de bus en de volgende dag ben je de hele dag moe, dus ik ga liever overdag. Nog een voordeel daarvan is dat je kunt genieten van het schitterende uitzicht. De busrit naar Lima gaat door de bergen langs allerlei besneeuwde toppen. Echt schitterend! Muziekje aan, en uit het raam staren, zo kom ik de uren wel door!

In Lima word ik opgewacht door Jose Luis. Hij is een bekende acteur in Peru en bevriend met Benjamin (een van de broers uit Trujillo). Samen met hem ga ik eerst naar de Starbucks, aangezien ik geen idee heb waar ik ga verblijven (ja ja....ik ben hier een stuk minder georganiseerd dan thuis :p). Naast mij zit een andere toeriste en aan haar vraag ik of ze nog een goed hostel weet. Ze vertelt dat ze een maand in een rustig hostel heeft gezeten, dus dat lijkt me wel wat.
Jose Luis brengt me naar het hostel en op het eerste gezicht lijkt het me een prima hostel... maar na een nacht ben ik er wel achter dat ik hier niet langer wil blijven. Het is mijn slechtste hostel tot nu toe! Ik kom laat in de avond aan en heb behoorlijk trek. Als er door een Pakistaan word gevraagd waar ik vandaan kom, blijken we toevallig beiden uit Rotterdam te komen. Hij woont aan de kruiskade (en als ik zeg dat hij dealt kun je je misschien wel een voorstelling maken wat voor figuur het is...). Totaal niet mijn type mens om mee om te gaan maar het is inmiddels al donker en ik heb honger, dus bij gebrek aan beter ga ik met hem opzoek naar iets te eten. Lima is niet echt een veilige stad (en dat is zacht uitgedrukt) dus ik ben al lang blij dat ik met een man (die niet echt een aaibaar uiterlijk heeft) over straat loop. We vinden iets te eten en na het diner duik ik meteen mn bed in. Het is wel duidelijk dat er meer mensen in dit bed hebben geslapen aangezien het matras helemaal is doorgezakt....
Gelukkig komen Matty en Sarah de volgende dag aan in Lima en verhuis ik naar hetzelfde hostel. En wat een verademing is dat! Heerlijk ruim, schoon en aardige mensen. Die avond koken we weer eens zelf en we genieten van olijven, een wijntje en spaghetti met heeel veel groenten!
De volgende dag bezoeken we het historische centrum van Lima en smiddags gaan we naar een gigantisch winkelcentrum. Hier winkelt duidelijk alleen de elite... Heerlijk om weer eens even een Zara in te duiken.
De dag erna speelt het Nederlands elftal en natuurlijk gaan we ons landje ook hier weer supporten. We kijken de wedstrijd in een casino aangezien hier een gigantisch scherm hangt. We zijn de enige maar dat mag de pret niet drukken :)
Die middag is het tijd voor Sarah om naar het vliegveld te gaan, terug naar Nederland en Matty gaat naar Cusco.

Cusco
De volgende dag vertrek ook ik naar Cusco. Een busrit van 21 uur.... maar de bus is van alle gemakken voorzien. Ik krijg een dekentje, kussen, eten, kan een film kijken en heb zelfs een stopcontact bij mijn voeten om mijn telefoon op te kunnen laden! En dat voor omgerekend 39 euro. In Cusco aangekomen boek ik meteen een tour voor de volgende dag in het hostel.
De volgende dag bezoek ik een zoutmijn en Moray. Moray is uit de Inka tijd. De inka´s onderzochten hier onder welke omstandigheden bepaalde groenten en fruit het beste groeide. Elk terras heeft namelijk een andere temperatuur en luchtvochtigheid etc.
De zoutmijn is ook erg bijzonder om te zien. Je kunt gewoon langs alle zoutbaden lopen, wat erg mooi is.
Smiddags ga ik langs verschillende reisbureaus om informatie in te winnen over de Salkantay trek die ik graag wil doen. Bij een van de reisbureaus kom ik een Nederlandse vrouw tegen. Die avond gaan we samen met nog een Duits meisje met elkaar uit eten. We eten in een erg gezellig en goed restaurantje! Hier was ik wel aantoe! Aangezien het personeel erg aardig is vraag ik aan een van de obers waar ik kan salsa dansen. Hij blijkt wel een club te weten en stelt voor om na zijn werk samen te gaan. De andere twee hebben geen zin om mee te gaan en ik ga liever niet alleen, dus ga ik samen met de ober genaamd Beder naar een salsaclub. Er blijkt die avond ook een live band te spelen, dus dat is erg leuk!

In Cusco zijn er de hele week al allerlei festiviteiten in verband met Inti Raymi. Dit is een feest ter ere van de zon. Het is daardoor ontzettend druk in de stad. S avonds zijn er steeds allerlei optochten die in het teken staan van muziek en dans. De volgende dag spreek ik weer af met Beder en struinen we samen over de vele marktjes in de stad. In de avond lopen we tegen een culturele avond aan in een theater in de stad. We besluiten erheen te gaan en ook deze avond staat weer in het teken van muziek en dans. Er komen steeds muzikanten uit verschillende dorpen in de omgeving optreden en jonge dansers voeren typische Peruaanse dansen uit. Het is erg mooi om te zien maar het lijkt allemaal erg op elkaar...

Op 23 juni speelt Nederland tegen Chili, dus dat betekent weer een rustige dag. Tijd om mijn was weg te brengen en in het hostel kijk ik met een andere Nederlandse de wedstrijd.
S avonds spreek ik af met Matty. Hij is zijn oplader vergeten in Lima, dus die heb ik voor hem meegenomen. Op de straat is het weer enorm druk en overal zijn eetstalletjes, dus we eten hamburgers en drinken bier samen met Beder en nog wat vrienden. Later op de avond staan overal de bierkratten hoog opgestapelt, koningsdag in Nederland is er niks bij....

De volgende dag is het dan eindelijk tijd voor Inti Raymi. Ik word veel te laat wakker, dus de straten staan al vol. Je hebt de mogelijkheid om kaartjes te kopen om de hele ceremonie bij te wonen vanaf de beste plekken maar dan betaal je minstens 250 dollar. Vele zitten al vanaf 7 uur sochtends op straat om een goede plek te bemachtigen, want je bent niet verplicht om deze dure kaartjes te kopen. Als je te laat bent, zoals ik, kun je ook nog proberen om een krukje te huren, zodat je toch nog iets van de ceremonie kunt zien. En gelukkig kom ik een Peruaan tegen die wel wat geld wil verdienen, dus voor vier Sol huur ik mijn krukje bij hem en zo kan ik alles toch nog redelijk volgen. De kleding is prachtig en er worden bijvoorbeeld allerlei producten zoals aardappels en andere groenten geeerd. Erg leuk om dit evenement mee te maken!

Salkantay trekking
Die avond is er een briefing over de Salkantaytrek die ik de volgende dag ga doen. We hebben een leuke groep met 3 Amerikaanse meiden, een stel uit Noorwegen en een stel uit Engeland, een jongen uit Hongkong en nog een Duitse die net zoals ik ook alleen reist. Ook maken we kennis met onze gids Abel.
Na een heel kort nachtje gaat om 3.30 uur de wekker en word ik om 04.00 uur opgehaald. Na een drie uur durende rit worden we ergens gedropt en maken we kennis met de paardenjongens en de kok. We hebben van te voren een duffelbag gekregen die we met max. 5 kg mochten vullen en die de paarden voor ons dragen. Ook de tentjes en alle spullen voor de kok, zoals een gasfles gaan allemaal op de ruggen van de paarden.
We lopen die dag ongeveer 15 km door de bergen met schitterend uitzicht op de besneeuwde toppen. De kok en de paarden gaan steeds vooruit zodat ze de tentjes op kunnen zetten en het eten kunnen maken. Het basiskamp van die avond is op een hoogte van ongeveer 3800 meter. Berenkoud dus, maar met de mooiste sterrenhemel die ik ooit heb gezien! Helemaal kapot duiken Julia, de Duitse, en ik heel vroeg ons tentje in. Om 05.00 uur worden we de volgende dag gewekt met cocathee. Er zijn geen faciliteiten in het basiskamp maar toch krijgt de kok het voor elkaar om ons pancakes met vers fruit te serveren als ontbijtje, heerlijk!
Vandaag moeten we 21 km afleggen langs het hoogste punt van de trekking, dus dat word bikkelen! We klimmen naar 4800 meter waar we een schitterend uitzicht hebben op de besneeuwde top van de Salkantay. We doen er 11 uur over om onze volgende slaapplek te bereiken.
Die avond kunnen we douchen voor 10 soles. En van die service maak ik graag gebruik. De douche is in hetzelfde hok als de toilet en er is geen licht. Maar het is waarschijnlijk maar goed dat dit hok niet verlicht is....Ook ben ik erg blij met mijn sterk ruikende cocosnoot shampoo......
De volgende dag is een korte dag van 15 km lopen en eindigen we bij hotsprings die midden in de bergen liggen.
De dag erna staat er weer een tocht van 23 km op het programma maar we hebben een escape namelijk ziplinen. Er zijn kabels tussen de bergen gespannen waarmee je over het dal kan zweven. Ik heb dit nog eerder gedaan, dus het lijkt me een mooie kans om dit eens te ervaren. Ook heb ik last van mijn knie, dus is het beter om wat te rusten.
Voor het ziplinen moet je geen last hebben van hoogtevrees want het is super hoog maar het uitzicht is fantastisch! Weer een mooie ervaring rijker dus!
Julia voelt zich de hele dag al ziek, dus we besluiten om smiddags een trein te nemen naar het volgende plaatsje genaamd Agua Calientes in plaats van 3 uur lopen.
Wat blijkt, er is een speciale trein voor toeristen die 70 dollar kost en een trein voor de locals die 10 soles betalen. Als toerist betaal je dus tien keer meer! Overal in Peru zijn er speciale prijzen voor de toeristen en het is soms erg vermoeiend hoe er met toeristen word omgegaan hier.
In Agua Calientes slapen we in een hostel en kunnen we onze camera weer opladen, want de volgende dag is het dan eindelijk tijd voor de Machu Picchu!
Ook nu moeten we weer vroeg ons bed uit want om 05.30 uur vertrekken de eerste bussen naar de Machu Picchu. De Machu Picchu is de best overgebleven ruine uit de Inca tijd. De Spanjaarden hebben deze verborgen stad namelijk nooit gevonden, vandaar dat alles nog in hele goede staat is. Per jaar trekt de Machu Picchu wel 400.000 bezoekers. Abel geeft ons een rondleiding door de ruines terwijl de mist langzaam weg trekt. De ruines zijn gigantisch en het is bijzonder om hier rond te lopen. Aangezien er door de mist nog weinig te zien is van de omgeving begin ik aan de beklimming van de Machu Picchu berg. De beklmming naar de top duurt drie uur en tijdens de beklimmig verdwijnen steeds meer wolken en kan ik eindelijk de omgeving bekijken. De vorm van de bergen rond de Machu Picchu is erg bijzonder. Ik heb nog nooit zoiets gezien.
In mijn achterhoofd support ik mijn team, want op het moment dat ik de berg beklim speelt Nederland tegen Mexico. Onderweg sluit ik een weddenschap af met een Amerikaan. Ik wed dat Nederland wint met 2 tegen 1 voor een brownie... Als ik tegen het middaguur weer beneden kom vraag ik aan een aantal Mexicanen wie er gewonnen heeft en ik blijk de brownie gewonnen te hebben. We zijn moe van de klim, dus ik geniet samen met Julia van onze gewonnen brownie. En daarna is het tijd om weer terug te gaan naar Cusco.
Tijdens de treinreis worden we weer gecfronteerd met de wanhopige houding die de Peruanen hebben tegenover toeristen. Op een gegeven moment verschijnt er een verklede danser, schalt er Peruaanse muziek door de luidsprekers en begint het treinpersoneel met een Alpacatruien modeshow in het gangpad van de trein.... We bekijken het tafereel allemaal met veel verbazing.
De afgelopen dagen heb ik weinig gedaan. Het is heerlijk om even te niksen tot dat ik weer zin heb om verder te reizen naar de volgende en laatste plaats in Peru, Arequipa.

• 04 Juli 2014 - 21:16

Marja Van De Linde:

Hallo Joëlle, wat heb jij weer veel beleefd zeg. En een mooi filmpje gezien van je moeder waarin je door de lucht zweefd prachtig en wat een indrukken etc doe je allemaal op. Wat gaat de tijd toch snel voor je het weet ben je weer terug. Wat zal jij een hoop te vertellen hebben en alle indrukken moeten verwerken. Meid geniet er nog even van want straks roepen de kindertjes je weer. Hier gaat alles z,n gangetje Marlies heeft haar trouwjurk uitgezocht helemaal naar haar zin. Hij staat haar prachtig. Inmiddels zijn wij ook weer druk aan het werk. Ben van de week voor het eerst weer even wezen varen samen met Marlies en René .Het is hier nu prachtig weer lekker warm maar waarschijnlijk van korte duur ze geven onweer op en het wordt hier nu aardig donker. Morgen de wedstrijd Nederland ben benieuwd hoe het af gaat lopen. Meid geniet nog even van al het moois wat je ziet en bewaar het in je hart, niemand kan dat ooit meer van je afnemen. Lieve groetjes van ons allemaal

• 05 Juli 2014 - 12:31

Lau:

Chickiie

Leuk verhaal :D Wel bizar dat ze doen tegenover toeristen...Fijn dat het goed gaat en geniet even van je rust.
    xxx

• 05 Juli 2014 - 13:30

Annelies Eikelboom:

Lieve Jo,

Fijn dat het je weer gelukt is om een mooi reisverhaal te schrijven.
    Ik vind het altijd heerlijk om te lezen, en met de foto's via de app kan ik mij
    er een voorstelling van maken hoe geweldig het is om mee te maken!
    Jammer dat het niet goed lukt om de foto's bij het reisverslag te doen!

Jo doe weer voorzichtig en geniet!!!

hele dikke kus van mama

• 06 Juli 2014 - 13:45

Rien:

Hoi Jo, wat een boeiend verslag heb je weer geschreven en leuk om te horen dat je veel gave dingen doet en dat je allerlei mensen ontmoet en dan blijkt dat de wereld soms heel klein is.....
    Je cursus fotografie komt super goed van pas want ik zie echt schitterende plaatjes voorbij komen die eigenlijk uitvergroot aan de muur horen te hangen. Gaan we ook zeker doen.
    Zelf heb ik het de afgelopen tijd erg druk gehad met van alles en nog wat zoals je wel gehoord hebt van ma, maar gelukkig is het meeste nu achter de rug en gaan we straks van onze welverdiende vakantie genieten. Want als jij het gehad hebt hebben wij het nog tegoed haha. Maar je hebt voor straks wel een goed bericht, je kan namelijk gelijk weer aan de bak. gefeliciteerd met je job! (die kan maar weer binnen zijn)

Geniet van je reis, pas goed op jezelf (en je eten) en veel liefs,
    dikke kus van pa!!

• 06 Juli 2014 - 17:13

Barry:

Hoi Joelle, wat een avontuur en ruige foto's, heel bijzonder. Nog een hele fijne tijd en voorzichtig hoor.
    Groetjes van Arie en Barry

• 07 Juli 2014 - 17:06

Jannie Roobol:

Ha Joëlle,

Leuk om al jouw geweldige ervaringen weer te lezen en wat een prachtige foto's. Wat is de natuur prachtig om stil van te worden. Je zult af en toe wel erg moe zijn van die bizarre tochten. Fijn dat je toch
    regelmatig lekker kunt douchen en weer schone adressen vind om te slapen. We wensen je nog een fijne
    tijd, pas goed op jezelf en geniet er nog even van. Groetjes van ons allemaal, t. Jannie