La vida loca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Joëlle Eikelboom - WaarBenJij.nu La vida loca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Joëlle Eikelboom - WaarBenJij.nu

La vida loca

Door: Joelle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

22 April 2014 | Ecuador, Cuenca

Het is alweer de derde week in Montanita paradise....
De derde week was een korte week in Montanita, omdat het Pasen is. Op vrijdag zijn we allemaal vrij van 'school' en we besluiten om een weekendje naar Cuenca te gaan en Montanita te ontvluchten.... Er komen namelijk heel veel locals naar de kust in het weekend en helemaal als ze een dag extra vrij hebben...

Op donderdagavond vertrekken Stacey, Suzanne, Andrea en ik rond 17.00 uur naar Cuenca. We nemen vanuit Montanita de bus naar Santa Elena (1 uur rijden en $1,50). Daar aangekomen blijkt dat we eerst naar Guayaquil moeten om over te stappen. Dus op naar guayaquil. Deze rit duurt ongeveer 2 uur en kost $3,30. In Guayaquil blijkt het een gekkenhuis te zijn. We komen aan bij de busterminal (van 3 verdiepingen) en in de hal (met ong. 100 loketten) staan honderden mensen in de rij... Het juiste loket vinden wordt dus wel een uitdaging... Iedereen staart ons natuurlijk aan terwijl wij ons door de mensen massa heen proberen te wringen. Na een aantal keer van het kastje naar de muur te zijn gestuurd vinden we het juiste loket. Nu betalen we voor een ticket $8,00 voor een reis van ongeveer 4 uur. Het voordeel is wel dat de bussen regelmatig gaan dus we kunnen zo de volgende bus in... Tenminste als je de goede uitgang en bus kunt vinden... Er zijn dus 3 verdiepingen en ongeveer 4 uitgangen per etage. Bij die uitgang moet je door een poortje heen en controleren ze je ticket en dan ben je echt buiten en kan je opzoek naar een paal met het juiste nummer.
Kortom ik was blij toen we uiteindelijk in de bus zaten. De bus voor een lange reis is erg luxe. Je hebt goede stoelen die naar achter kunnen en er is zelfs tv.

Om 03.00 uur komen we aan in Cuenca. We hebben pas voor de volgende nacht een hostel geboekt maar gelukkig hebben ze een 2- persoons kamer vrij en een aantal bedden in een 5 persoonskamer.
Na een kort nachtje gaan we de stad bekijken. Het is Goede vijdag en aangezien Ecuador katholiek is zijn er alleen kerken open en een aantal kleine winkeltjes en restaurants. in Cuenca is er bijna in elke straat wel een kerk maar de grootste is een mooie cathendraal op een groot plein. We beklimmen de torens en hebben zo een mooi uitzicht over de stad. Andrea en ik besluiten om een kerkdienst bij te wonen, omdat we het interessant vinden om een keer mee te maken. De kerk zit stampvol en alles gaat natuurlijk in het spaans maar het is bijzonder om een keer mee te maken. Hanna komt vandaag ook naar Cuenca, dus we zijn nu met z'n vijven.

De volgende dag gaan we naar een museum dat tegenover ons hostel zit. We bekijken schilderijen en krijgen informatie over de verschillende culturen in Ecuador. Verder kan je het geld bekijken waar ze 'vroeger' (pas sinds 1997 gebruiken ze hier de Amerikaanse dollar) mee betaalde en zijn er ruines uit de Inca tijd.
'S middags gaan we naar het plaatsje Chordeleg wat bekend staat om de vele Juweliers en het goedkope zilver. En het klopt.... op een groot plein zitten tig Juweliers. Helaas is het voor al veel blingbling en kitscherige ringen en armbanden. Tussen dat alles vind ik toch een hele mooie zilveren armband. Hier moet je bij alles afdingen. Ik begin bij de ene verkoper. Hij wil uiteindelijk maar 2 dollar omlaag dus ik besluit het niet te doen. Daarna vraag ik de prijs aan een andere verkoper. Die prijs ligt opeens 6 dollar hoger dan die van de andere verkoper... Uiteindelijk koop ik de armband voor minder dan dat de andere verkoper als laagste prijs had... missie geslaagd dus!
Terug bij het hostel besluiten we om toch maar een gids te boeken voor een trip naar het Nationale park Caja.

De volgende morgen worden we om 09.00 uur opgehaald door een prima busje en rijden we door de bergen naar het park. We beginnen met een tocht door het bos. Dat bos lijkt meer op een jungle dan op een bos. De bomen zijn begroeid met mos en je hoort allerlei vogels. Tijdens de tocht krijgen we uitleg over allerlei planten die er groeien. Veel planten worden gebruikt als medicijnen die je kunt kopen op de plaatselijke markt.
Na die tocht rijden we verder de bergen in. Als we het busje uitstappen is het verschrikkelijk koud! Na 3 weken aan het strand en minimaal 35 graden overdag kun je je niet voorstellen hoe het in andere delen van Ecuador is. En hier is het dus 30 graden kouder... Daar sta ik dan op mn (nu nog) witte all stars, in een tshirt en een katoenen vest.....
Maar het is het allemaal waard, want het uitzicht is adembenement.
Daarna is het tijd voor de lunch... Althans daar hoopte we inmiddels wel op...
De gids vertelt dat het nu tijd is voor een twee uur durende hike. We wandelen om een groot meer heen. Het is erg modderig en er staat een flinke wind, dus met onze outfits niet echt een eitje....
Na veel glijpartijen en gelach (en gelukkig geen ongelukken...) komen we aan bij het restaurant. Daar staat een lekkere maaltijd voor ons klaar.

Daarna gaan we richting het hostel om snel onze spullen te pakken en weer terug te gaan naar Montanita. Helaas is het ook tijd om afscheid te nemen van Suzanne. Zij blijft in Cuenca en gaat daarna door naar Peru.
We komen pas rond middernacht aan in Santa Elena dus er rijden geen bussen meer. Als we de bus uitkomen spreekt een man ons aan en hij zegt taxi chaffeur te zijn. Na onderhandelen will hij ons voor 35 dollar naar Montanita brengen. Bij zijn Auto aangekomen blijkt dit geen taxi te zijn maar een gewone auto... Terwijl hij Andrea probeert over te halen door opzoek te gaan naar zijn ID kaart, is Hanna al aan het onderhandelen met een andere taxi chaffeur. We vertrouwen het zaakje niet en uiteindelijk brengt de andere taxi chaffeur ons voor 25 dollar naar Montanita....

Vandaag ging het 'normale' leven in Montanita weer van start... Spaanse lessen, zwemmen en chillen in een hangmat. De komende week is het alweer de laatste week dat ik hier ben, dus ik ga nog even genieten van het heerlijke zonnetje, de cocktails en het strand!

P.S. Als je alle foto's will bekijken bij dit reisverslag, klik dan op -foto's- aan de linkerkant van het scherm (in de groene kolom). Niet alle foto's staan namelijk hieronder!

• 22 April 2014 - 07:31

Jannie Roobol:

Ha Joëlle,

Leuk om weer te lezen wat je allemaal hebt beleefd en gezien. Het ziet er allemaal prachtig uit!
    Geniet ervan en succes verder met je Spaanse lessen.

Groetjes van ons allemaal
    t. Jannie

• 22 April 2014 - 09:22

Anna:

Wat klinkt het heerlijk Jo! Leuk dat je met hun op pad bent geweest! En prachtige foto's op fb. Geniet! Xx

• 22 April 2014 - 11:17

Annelies Eikkelboom:

Lieve Jo,
    Wat een schitterende foto's zeg! Zo genieten we met je mee!!!
    Gelukkig heb je en paar goeie bergschoenen aangeschaft, daar heb je toch maar
    weer veel plezier van in zo'n moerasserigpark :-) !!
    Goed dat jullie met elkaar zo oppassen voor mensen met wat mindere bedoelingen.
    Nou meid geniet nog even volop van je laatste weekje Montanita.

liefs en een dikke knuffel Mama!

• 22 April 2014 - 12:14

Laurine:

Heeee,,

Wat cool :D
    Echt jungle achtig ziet het eruit :) Het ziet er allemaal erg mooi uit:)
    Ik zou de volgende keer maar wel je bergschoenen aan doen, doos ;)
    Geniet ervan!
    Xxx

• 22 April 2014 - 15:35

Rien:

Hoi Jo,

Wat een avonturen allemaal! En bij elkaar 7 uur in de bus enkele reis..., maar je ziet wel hele mooie dingen en die kerkdienst doet me deugd. Fijn dat je met een groepje zo veel lol hebt, met elkaar reizen en dingen delen is gewoon super leuk. Goed van jullie dat je extra oplet als mensen je zomaar aanspreken en "behulpzaam" willen zijn. Prima om zelf het initiatief te houden en even verder te kijken.
    We lezen je stukjes met veel plezier en ik begrijp dat je komende week het Spaans weer oppakt onder het genot van een plaatselijk drankje liggend in een hangmat.... Volgens mij ben je al aardig geïntegreerd daar. Veel Succes en een dikke kus.Pa

• 23 April 2014 - 22:59

Marja:

Hallo Joëlle, wat leuk om weer wat van je te lezen en dat we elkaar weer even hebben gezien en gesproken. Fijn dat je het zo leuk hebt en zoveel mooie dingen ziet. Een wereld van verschil is duidelijk te zien. Gisteren ben ik naar Carré geweest een opname voor Koningsdag met verschillende artiesten. Robert heeft de achtergrond beelden verzorgt was echt heel mooi en leuk om mee te maken. Wat is Amsterdam toch leuk verlicht en nog heel veel mensen zo laat op straat of lekker op een terrasje. Het is hier ook steeds lekker weer niet zo warm als bij jou maar toch. Joëlle geniet nog van deze laatste week en een goede reis naar de volgende plek.

Lieve groetjes je tante en oom